国際交流援助

INTERNATIONAL AID

2024(R6)年度国際交流援助のご案内(応募要項)

2024.4.1
公益財団法人 矢崎科学技術振興記念財団

(公財)矢崎科学技術振興記念財団は、我が国の科学技術の振興に寄与する目的で1982年の設立以来、本制度で629名の研究者に援助を行っています。今年度も下記のように、ご案内させていただきます。
今年度からは、「国際学術会議に研究発表のために渡航する渡航費用の援助」や「共同研究の相手より招かれて渡航する渡航費用の援助」に加え、新たに「日本国内に在住かつ日本で開催される国際学術会議の主催者に対して、海外の研究者を招聘するための旅費援助」を行います。
国際交流援助は以下の2つの援助となります。
【国際学術会議、国際共同研究における海外渡航費用援助】
上限20万円
【国際学術会議開催における海外研究者の招聘渡航費用援助】
上限50万円

(PIIF) Yazaki Memorial Foundation for Science and Technology has provided support to 629 researchers under this program since its establishment in 1982, with the aim of contributing to the promotion of science and technology in Japan. We are pleased to announce the following information for this year.
From this fiscal year, in addition to “support for travel expenses to present research at international academic conferences” and “support for travel expenses at the invitation of joint research partner”, we will newly provide “support for travel expenses to invite overseas researchers to the organizers of international academic conferences held in Japan who live in Japan”.
There are two types of INTERNATIONAL AID.
[Overseas travel expense support for international academic conferences and international joint research]
Maximum 200,000 yen
[Travel expense support for inviting overseas researchers to international academic conferences]
Maximum 500,000 yen
 
 
 
【国際学術会議、国際共同研究における海外渡航費用援助】
[Overseas travel expense support for international academic conferences and international joint research]
 

1.応募資格(援助対象)
ELIGIBILITY(Those who are eligible for support)

日本の研究機関※と雇用契約のある35歳以下(2025年3月31日時点)の若手研究者で(学生を除く)、かつ所属する研究機関長の推薦を受けた方を対象とします。
ただし、過去に当財団より援助を受けた研究者は、受けた年度より起算して3年間は応募することができません。

研究機関:高等専門学校、短期大学・大学、大学院、大学付属研究機関、国公立試験研究機関、その他当財団が認めた研究機関

 
(1)国際学術会議への参加
国際学術会議に研究発表のために渡航する渡航費用の援助
 
(2)海外での国際共同研究への参加
共同研究の相手より招かれて渡航する渡航費用の援助
 

Applicants must be under 35-year-old researchers (as of March 31, 2025) with an employment contract in Japanese research institutions※. Applicants must have been recommended by the head of the research institution to which they belong.
However, researchers who have received support from the Foundation in the past are not be able to apply for three years from the fiscal year in which they received the support.
※Research institutions: Colleges of technology (kōsen), colleges, universities, graduate schools, university affiliated research institutes, public testing/research laboratories, and other research institutions approved by the Foundation.
 
(1) Participation in international academic conferences
Support for travel expenses to present research at international academic meetings.
(2) Participation in international joint research conducted overseas
Support for travel expenses at the invitation of joint research partner

2.渡航対象期間および応募受付期間・締切日
Travel period, application period and deadlines

【前期募集】
1st Application
渡航対象期間:8月1日~11月末日
Travel period: August 1 – November 30
4月1日〜5月末日(必着)
April 1 – May 31 (deadline strictly enforced)
【中期募集】
2nd Application
渡航対象期間:12月1日~翌年3月末日
Travel period: December 1 – March 31 of the following year
8月1日〜9月末日(必着)
August 1 – September 30
(deadline strictly enforced)
【後期募集】
3rd Application
渡航対象期間:翌年4月1日~7月末日
Travel period: April 1 of the following year – July 31 of the following year
12月1日〜翌年1月末日(必着)
December 1 – January 31 of the following year
(deadline strictly enforced)

3.応募方法
How to Apply

当ホームページ「研究者専用ページの登録フォーム」より、ID・パスワードを取得していただき、研究者専用ページより申請してください。
 
申請フォームから申請内容を登録すると『推薦状』および『申請確認書』の自動記載されたPDF文書が、登録されたメールアドレスに送信されます。
(申請フォーム内の注意事項をご覧のうえご入力ください。)
 
必要項目を記入後、研究機関の推薦印が押された「推薦状」および「申請確認書」「申請書」「論文1編」
(1)研究発表の際は「アクセプタンスレター」「開催案内」
(2)共同研究の際は「共同研究契約書」
を、セキュリティをかけない提出用PDFファイルに変換して、締切日厳守で研究者専用ページから登録してください。なお、提出された資料は返却致しません。
応募締め切りまでにアクセプタンスレターを受領できない場合は、主催者からのメール等、参加が分かるものをご提出下さい。アクセプタンスレターは後日、ご提出をお願いします。
登録完了後、手続き完了のお知らせメールを送信いたします。
 

Please fill out the “registration form” on the “researchers-only website” of the Foundation’s website, set your ID and password, and then submit your application on the researchers-only website.
After you have registered your application details on the application form, a PDF document containing the “Letter of Recommendation” and “Application Confirmation Form” will be automatically sent to your registered email address.
(Please read the notes in the application form before filling out the form)
Please send the “Letter of Recommendation”, “Application Confirmation Form”, “Application Form,” and “One Paper” with a stamp of the recommendation of the research institution.
(1) For research presentations, “Acceptance Letter” and “Letter of invitation”
(2) For joint research, “Joint Research Agreement”
For above documents, please convert into a PDF file for submission without setting the security function, and attach them to the researcher’s website by the deadline. Please note that all submitted materials will not be returned.
If you will not be able to receive “Acceptance Letter” by the application deadline, please submit an email from the organizer or other evidence of your participation.
Please submit “Acceptance Letter” later.
After the registration is completed, the Foundation will send an email notification of the completion of the procedure.

4.選考
Screening

財団の選考委員会で選考の上、理事会で決定します。応募締め切り日より40日以内に、採否を推薦者に通知致します。

Screening will be made by the foundation’s selection committee and decided by the board of directors. Recommender will be notified of acceptance or rejection within 40 days of the application deadline.

5.援助金の贈呈
Presentation of the International Aid

本人との打ち合わせにより送金します。

Remittance will be made upon consultation with the recipient.

6.成果の報告
Grant Report

帰国後1ヶ月以内に帰国報告書(指定用紙)を提出していただきます。

The researcher (recipient) is required to submit international activity report (designated form) within one month of returning to Japan.

7.その他
Other Information

財団が本件助成・援助・表彰に関して取得する個人情報は、選考作業等本申請に関する業務に必要な範囲に限定して取り扱います。
又、財団は本件助成等が決定した場合、決定者に関する情報を一般公開致します。

Personal information acquired by the Foundation for the purpose of this grant, aid, or award will be handled only to the extent necessary for the screening process and other application procedures.
When a grant recipient is selected, the Foundation will make information about the recipient available to the public.
 
 
 
 
 
【国際学術会議開催における海外研究者の招聘渡航費用援助】
[Travel expense support for inviting overseas researchers to international academic conferences]
 

1.応募資格(援助対象)
ELIGIBILITY(Those who are eligible for support)

日本の研究機関※と雇用契約があり、日本国内で開催する国内居住の国際学術会議主催者に対して、招待講演を行う海外研究者を招聘する渡航費用を援助します。
申請に際しては、国際会議主催者が研究者専用ページより研究者登録及び、申請フォームより申請登録を行ってください。
※研究機関:高等専門学校、短期大学・大学、大学院、大学付属研究機関、国公立試験研究機関、その他当財団が認めた研究機関
 

We will support for travel expenses to invite overseas speakers to the organizers (who live in Japan) of international academic conferences held in Japan. Applicants must have an employment contract with a Japanese research institution※.
Please fill out the “registration form” on the “researchers-only website” of the Foundation’s website by the organizer of a international academic conference.
※Research institutions: Colleges of technology (kōsen), colleges, universities, graduate schools, university affiliated research institutes, public testing/research laboratories, and other research institutions approved by the Foundation.

2.会議の対象開催期間および応募受付期間
Date of conferences, application period and deadlines

国際学術会議開催日:
10月1日~翌年9月末日
Date of International Academic Conference:
Oct 1 – September 30 of the following year
応募受付期間
4月1日〜5月末日(必着)
Application period:
April 1 – May 31 (deadline strictly enforced)

3.応募方法
How to Apply

当ホームページ「研究者専用ページの登録フォーム」より、ID・パスワードを取得していただき、研究者専用ページより申請してください。
 
申請フォームから申請内容を登録すると『申請確認書』の自動記載されたPDF文書が、登録されたメールアドレスに送信されます。
 
必要項目を記入後、「申請確認書」「申請書」を、セキュリティをかけない提出用PDFファイルに変換して、締切日厳守で研究者専用ページから登録してください。なお、提出された資料は返却致しません。
 
登録完了後、手続き完了のお知らせメールを送信いたします。
 

Please fill out the “registration form” on the “researchers-only website” of the Foundation’s website, set your ID and password, and then submit your application on the researchers-only website.
After you have registered your application details on the application form, a PDF document will be automatically sent to your registered email address.
Please convert into a PDF file for submission without setting the security function, and attach them to the researcher’s website by the deadline. Please note that all submitted materials will not be returned.
 
After the registration is completed, the Foundation will send an email notification of the completion of the procedure.

4.選考
Screening

財団の選考委員会で選考の上、理事会で決定します。応募締め切り日より40日以内に、採否を申請者本人に通知致します。

Screening will be made by the foundation’s selection committee and decided by the board of directors. Recommender will be notified of acceptance or rejection within 40 days of the application deadline.

5.援助金の贈呈
Presentation of the International Aid

申請者との打ち合わせにより送金します。

Remittance will be made upon consultation with the recipient.

6.成果の報告
Grant Report

国際学術会議開催後3ヶ月以内に報告書(指定用紙)を提出していただきます。

The researcher (recipient) is required to submit international activity report (designated form) within three months after holding an international academic conference.

7.その他
Other Information

1) 財団が本件助成・援助・表彰に関して取得する個人情報は、選考作業等本申請に関する業務に必要な範囲に限定して取り扱います。
又、財団は本件助成等が決定した場合、決定者に関する情報を一般公開致します。
国際学術会議の案内や報告書に、矢崎科学技術振興記念財団からの援助があった事を記載いただけますようお願い致します。
2) 助成金を受領後、渡航の中止などで助成金を使用しなくなった場合は、矢崎科学技術振興記念財団事務局へその旨を連絡し、助成金の返金をお願いします。

1) Personal information acquired by the Foundation for the purpose of this grant, aid, or award will be handled only to the extent necessary for the screening process and other application procedures.
When a grant recipient is selected, the Foundation will make information about the recipient available to the public.
The Foundation requests that you mention in your invitations or reports of international academic conferences that you have received support from Yazaki Foundation.
2) If you don’t use the grant due to cancellation of travel or other reasons after receiving the grant, please contact us to refund the grant.